Rehabilitering av vanntårnet ved Skotterud stasjon
Oslo Entreprenørbedrift har gjennomført en omfattende rehabilitering av det historiske vanntårnet ved Skotterud stasjon, bygget i 1889. Tårnet ble opprinnelig brukt til å fylle vann på damplokomotiver. I dag er tårnet vernet og står som et viktig kulturminne i norsk jernbanehistorie.
Prosjektdetaljer
Byggherre: Bane Nor
Totalentreprenør: Oslo Entreprenørbedrift AS
Underentreprenører:
Mur og betong: Oslo Murmesterbedrift AS
Blikkenslager: Wito Ø.M Fjeld
Prosjektbeskrivelse
Rehabiliteringsarbeidet omfatter rekke tradisjonelle håndverkstjenester for å sikre en grundig og tidsriktig rehabilitering: arbeid på tak, vinduer, dører, pipen, teglfasaden, betongsokkelen og blikkenslagerarbeid.
Tømrer og glassarbeide
Ytterdøren, som var i relativt god stand, ble restaurert ved å erstatte den nedre delen som hadde råte- og soppskader, samt oppdatere fiskebeinskledningen.
Vinduene, bestående av støpejernsrammer, ble renset for rust og malt på nytt. De nye glass ble montert med linoljekitt.
Blikkenslagerarbeid
Taket var i svært dårlig forfatning, spesielt nederst ved pipen, hvor det var omfattende råteskader. I tillegg hadde kuppelen flere kulehull etter å ha blitt benyttet som blink.
Taktekking og beslag ble fjernet, og råteskadene rundt pipen ble reparert. Nye takrenner og nedløp ble tilpasset og loddet sammen med tinn for å sikre holdbarhet. Et nytt dobbeltfalset ståltak ble produsert på verksted og montert på byggeplassen.
Arbeidet var spesielt krevende, da vanntårnet ikke hadde en perfekt rund eller jevn form. Stålplater krever høy presisjon ved tilpasning, noe som gjorde prosjektet ekstra utfordrende. Pipen ble til slutt utstyrt med nye beslag for å sikre langvarig beskyttelse.
Thomas Jacobsen, daglig leder og prosjektleder
Vi valgte sink til blikkenslagerarbeidet fordi det er svært korrosjonsbestandig og har en imponerende levetid på 50–100 år. Det krever minimalt med vedlikehold og er veldig fleksibelt, noe som gjør det perfekt for komplekse takdesign og spesialtilpassede takrenner som her. I tillegg er sink et miljøvennlig materiale, siden det kan resirkuleres uten å miste sine egenskaper.
Fasaderehabilitering
Vanntårnet består av en støpt betongsokkel i nedre del og en teglsteinskonstruksjon med pølsefuger i den øvre delen.
Betongsokkelen ble utbedret ved å fjerne bom og skadet betong, som deretter ble utbedret med spesialtilpasset betongrehabiliteringsmørtel. Overflaten ble finpusset, og for å forlenge levetiden ble sokkelen til slutt behandlet med en hydrofoberende løsning.
Teglsteinen var generelt i god stand, men enkelte frostskadede og delaminerte steiner måtte byttes ut. Pølsefugene var imidlertid i dårlig forfatning og ble etterspekket med kalkmørtel for å sikre både styrke og autentisitet.
Piperehabilitering
For pipen var det opprinnelig planlagt kun å bytte beslag, men ved nærmere inspeksjon etter at de gamle beslagene ble fjernet, ble det avdekket omfattende skader.
Pipen ble derfor demontert til under undertakets nivå og murt opp igjen med riktig forbandt for å sikre stabilitet. Overflaten ble slemmet og behandlet med Surfapor (Gore-Tex) for vannavvisning, samt påført en hydrofoberende behandling for økt holdbarhet.
Til slutt ble nye beslag tilpasset og slisset inn i pipens fuger av blikkenslager for å sikre full vanntetthet.
Stålarbeider
Vanntårnets vannkran, tidligere brukt til å fylle damplokomotiver, ble fjernet. Gjennomføringsrøret i ytterveggen ble restaurert hos et mekanisk verksted før det ble remontert.
LURER DU PÅ NOE?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.
Vi behandler din henvendelse fortløpende.
Kundeservice er åpent mandag-fredag 07.00-15.00
Telefon: 22 12 00 52
post@oseb.no