Tilrettelegging og inkludering i arbeidslivet

Hvordan oppleves det å være døv i byggebransjen, der arbeidshverdagen ofte er preget av høyt tempo, muntlig kommunikasjon, krav til produktivitet og mange krevende oppgaver?
Hos Oslo Entreprenørbedrift AS har vi tre tømrere Fredrik Fjellaker, Tarmu Limberg og Daniel Nowak som alle er døve.

Vi tok en prat med Fredrik om hans erfaringer, utfordringer og hva som skal til for å gjøre arbeidslivet mer inkluderende.

ansatte ved Oslo Entreprenørbedrift
Fra venstre; Tarmu Limberg, Thomas Jacobsen, Fredrik Fjellaker og Daniel Nowak.

Fellesskap skaper trygghet

Fredrik har lang erfaring fra byggebransjen og vet hvor krevende det er å være i et miljø der kommunikasjonen hovedsakelig er muntlig.

ansatt Fredrik

– I min tidligere jobb ble språket en barriere. Det var mye talespråk, oppgavene var spredt, og jeg følte meg gradvis mer alene. Til slutt havnet jeg litt på sidelinjen. Arbeidsgivere bør lære seg å bruke tolk og tilpasse seg døve ansatte. Det er helt nødvendig for at vi skal kunne jobbe på lik linje med andre, forteller Fredrik.

Som ansatt i Oslo Entreprenørbedrift opplever han et helt annet arbeidsmiljø.

– Jeg oppdaget at dere allerede hadde en døv ansatt, og det var en viktig grunn til at jeg søkte jobb her. Det å ha andre døve rundt seg gir både sosial og mental trygghet. Jeg føler meg forstått og inkludert på en helt annen måte. Vi har noe felles, og jeg kan være meg selv og senke skuldrene. Det har blitt ansatt en døv til etter jeg startet, Robert, smiler Fredrik.

Individuelle tilpasninger og bruk av tolk styrker samarbeidet

Fredrik, Tarmu og Daniel har ulike nasjonaliteter og derfor ulikt tegnspråk. Tegnspråk er nemlig ikke internasjonalt på lik linje med de talte språkene. Men det finnes uoffisielle tegn som gjør det lettere å kommunisere på tvers av landegrenser.

–  Vi har brukt tid på å lære norsk tegnspråk sammen. Det har gitt oss bedre kommunikasjon og samarbeid og det er helt avgjørende siden vi jobber som ett lag på byggeplassen, forteller Fredrik.

For å tilrettelegge best mulig bruker Oslo Entreprenørbedrift tolk ved behov. Vi benytter oss av tolk både i prosjektoppstart, underveis i prosjekter, på samlinger og i individuelle samtaler.

– Man må se den enkelte ansatte og deres behov. Det finnes ikke én løsning som passer alle. Hos oss er det viktig å forstå hvordan vi kan bruke tolk effektivt, og hvordan vi kan bygge opp et inkluderende arbeidsmiljø, sier daglig leder Thomas Jacobsen.

– Tolk er gratis og enkelt å bestille. Utfordringen er ofte at arbeidsgivere ikke vet at tilbudet finnes, legger han til.

Nylig samlet Thomas ledelsen og kollegaer til et felles kurs i introduserende tegnspråkopplæring, i samarbeid med Signo.
Målet var å gi de ansatte kjennskap til enkel tegnspråk, knyttet til vår arbeidshverdag, og øke forståelsen for hvordan vi kan være en inkluderende arbeidsplass. Det ble en lærerik og morsom dag som også bidro til at vi ble bedre kjent og styrket fellesskapet på arbeidsplassen.

kurs i tegnspråk for våre ansatte

Det handler ofte om holdninger ikke kompetanse

Arbeidsledigheten blant døve og hørselshemmede er høy. Mange møter stengte dører selv med god utdanning og solide kvalifikasjoner. Fredrik peker på at det fortsatt finnes fordommer.

– Noen tror døve ikke kan utføre jobben, men ofte handler det om uvitenhet og mangel på erfaring med døve ansatte. Jeg mener døve gir en merverdi til selskapet. Vi jobber like godt som alle andre, og vi bidrar også til samfunnet ved å stå i jobb fremfor å være avhengig av ytelser fra NAV. Det har mye å si for både mestringsfølelse og psykisk helse.

Thomas er rask med å svare:

–  Forskning viser at døve ansatte er mer lojale, og at dette gir positive resultater for både selskapet og de ansatte. Det stemmer med våre erfaringer. Når vi investerer i våre ansatte, investerer de i oss tilbake.

Han trekker også frem forskjeller mellom privat og offentlig sektor:

– Offentlig sektor har ofte bedre strukturer og krav til tilrettelegging. I privat sektor er det mer opp til hver enkelt arbeidsgiver. Det er noe som bør endres.

Fredrik avslutter med ros til sin arbeidsgiver:

– De ser meg som en ressurs. Det burde flere bedrifter gjøre.

Vi takker Fredrik for praten og for innsikten han har delt med oss.

LURER DU PÅ NOE?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Vi behandler din henvendelse fortløpende.

Kundeservice er åpent mandag-fredag 07.00-15.00

Telefon: 22 12 00 52